Der kan være mange spørgsmål man stiller sig hvad enten man skal have en helt ny hjemmeside eller skal opdatere den eksisterende med ny funktionalitet.
"Vi er trætte af at ting er så besværligt i det nuværende system. Kan det lade sig gøre at flytte indholdet til et nyt CMS? Har vi brug for at kunne se hjemmesiden på tablets og smartphones? Hvad er det der med cookies? Hvor meget tid skal vi bruge på SEO og AddWords? "
bergsli.dk prøver i samarbejde med kunden at få spørgsmålene besvaret best muligt i forhold til kundens ønsker og behov.
bergsli.dk løser en lang række opgaver fra almindelige hjemmesider, webshops, forummer til kampagnesites og intranet/medlemssites.
Men hjemmesider er ikke kun teknik. Både design, indhold og SEO er vigtige elementer i den færdige løsning.
bergsli.dk samarbejder derfor med en række designere, kommunikationsfolk, fotografer og SEO folk for at sikre at kunden får de rigtige input i forhold til deres ønsker.
Efter lancering og undervisning er kunderne som udgangspunkt selvkørende.
Udover at hjemmesidens indhold løbende skal opdateres så er det også vigtigt at CMS systemet løbende vedligeholdes og opdateres med de nyeste sikkerhedspatches - og måske ny funktionalitet.
bergsli.dk tilbyder at stå for for denne del af hjemmesidens vedligehold – evt. i form af en servicekontrakt.
CMS er en forkortelse for 'Content management System' og bruges til via en browser at administrere hjemmesiders indhold. Næsten alle hjemmesider der laves i dag har et CMS tilknyttet.
I CMSen kan du typisk styre hjemmesiden opbygning og indhold samt styre hjemmesidens andre funktioner som fx nyhedsbreve, nyheder, lukkede kundeområder m.m.
De mest anvendte open source CMS systemer er WordPress, Drupal og Joomla.
bergsli.dk arbejder med alle 3 systemer, men med en overvægt på løsninger der anvender WordPress og Joomla.
Der er ingen over og ingen ved siden af Wordpress. Det meget brugervenlige og lettilgængelige CMS, som begyndte som et værktøj beregnet kun til blogs, er klart det mest udbredte CMS system. Wordpress er efterhånden blevet til et fuldblods CMS system som bl.a. bruges af CNN, SONY og eBay på dele af deres sites.
Drupal er et førende open source CMS-system og er især egnet til større projekter/organisationer, hvor der løbende er behov for udvidelser af funktionalitet eller hvor der er mange forskellige indholdsleverandører til hjemmesiden.
Responsive webdesign er kort fortalt et design, der er optimeret til blive vist på både smartphones, tablets og almindelige computerskærme. Hjemmesidedesignet ændrer sig automatisk til at blive vist på alle typer og størrelser af skærme og browsere, uanset hvilken platform man bruger.
SEO optimering – også kaldet søgemaskineoptimering – handler om at skabe trafik til din hjemmeside eller webshop. SEO optimering er med andre ord et emne, du ikke kan komme uden om, hvis du ønsker flere kunder i butikken.
Blot fordi du har en flot hjemmeside betyder det ikke, at folk finder frem til den. Hvis din side ikke er SEO optimereret med de rette søgeord, kan dine kunder ikke finde dig.
Når det gælder god SEO optimering, kan man ikke hoppe over hvor gærdet er lavest. SEO optimering er en kontinuerlig proces, der kræver en løbende indsats og opdatering for at opnå de ønskede resultater. Samtidig er søgemaskineoptimering et kompliceret område, der er under konstant udvikling. Google ændrer hele tiden sin algoritme, dvs. de parametre som søgemaskinen lægger vægt på, så det der virkede for 6 måneder siden, virker ikke nødvendigvis i dag.
Som supplement eller alternativ til SEO optimering bruger mange Google AddWords.
Google AdWords er de små tekstannoncer, der dukker op i toppen og i højre side, når du har søgt efter noget på Google. Google AdWords er en hurtig og effektiv måde at få flere besøgende på din hjemmeside. Dit firma eller produkt er tilstede i det øjeblik kunden leder efter det, og du får masser af eksponering, selvom du ikke er på første side i søgeresultaterne.
Visninger af annoncerne er gratis - du betaler kun når folk klikker
Det smarte ved Google AdWords er, at du som annoncør kun betaler, når en mulig kunde klikker på din annonce, og derved bliver ført over på din hjemmeside eller til din webshop. Som annoncør bestemmer du selv hvilke søgeord dine annoncer skal vises efter, og du bestemmer selv hvor meget du vil betale pr. klik.
App er en forkortelse for ”application”, der på dansk bedst kan oversættes med ”softwareprogram”. Disse små softwareprogrammer er designet til at virke på smartphones, tablets, pc’ere eller en anden computerenhed, og hjælper brugeren med at udføre specifikke opgaver. Ofte tilfører app’en systemet en ekstra funktion, som den ikke havde i forvejen, eller sørger for, at en bestemt funktion fungerer endnu bedre.
Apps varierer i størrelse og kompleksitet, men kan i teorien bruges til hvad som helst. Det er kun fantasien og teknologiens udvikling, der sætter grænserne. Nogle apps har ret simple funktioner, mens andre er lidt mere indviklede.
Apps anvender ofte de funktioner, der allerede findes på fx en smartphone. For eksempel kan app’en ved hjælp af din aktuelle placering fortælle dig, hvordan vejret bliver der hvor du er nu. Det smarte ved apps til fx smartphones er også, at du altid har din telefon lige ved hånden, og dermed også har adgang til app’ens funktioner her og nu.
Apps hentes ned på enheden over nettet via forskellige distributionsplatforme, der som regel er tilgængelige på enheden fra start af. De meste udbredte platforme er Apples App Store, Androids Google Play og Microsofts Phone Store. Nogle apps kan downloades gratis, mens der skal betales for andre.
I dag er det lovpligitigt at skrive hvis man bruger cookies på hjemmesiden. De fleste CMS systemer har nogle få cookies som styrer interne funktioner i CMS'en.
Den mest anvendte cookie anvendes nok af Google Analytics.
Google Analytics er et program, som hjælper hjemmeside-ejere med at spore trafikken på deres hjemmeside. Med Analytics kan ejeren se hvilke sider du besøger, hvor længe og en masse andre ting, som gør at han kan optimere hjemmeside efter jeres behov.